محل تبلیغات شما

از نظر قرآن، همه چیز با قیومیت خدا معنای وجودی می یابد. به این معنا که خدا حقیقت وجود است و هر موجودی در ذات خویش نیاز به وجود الهی دارد به گونه ای که اگر وجود الهی در چیزی نباشد، جز عدم نخواهد بود و هستی برای آن معنا ندارد. بنابراین، اگر به موجودات به عنوان آیات الهی نگاه شود، پیش از آن که موجود دیده شود، وجود دیده می شود که همان خدای قیوم است.

معيت قيومي ، معيت فراگير و مطلق است که همه هستی و موجودات را در بر می گیرد. همین معیت قیومی فراگیر موجب هدایت تکوینی و مطلق است که برای همه مخلوقات و آفریده ها ثابت است.(طه، آیه 50)

همین معیت قیومی را خدا به شکل خاص برای انسان مورد تاکید قرار می دهد و می فرماید: هو معكم أينما كنتم؛ او با شماست هر جا که باشید. (حدید، آیه 4)

در آیات قرآن از معیت دیگری نیز سخن به میان آمده است که همان معیت پاداشی» است. این معیت برای همه نیست، بلکه برای مومنان و اهل احسان است؛ چنان که خدا می فرماید: ان الله لمع المحسنين؛ به راستی که خدا با نیکوکاران و محسنان است.(عنکبوت، آیه 69) هم چنین می فرماید: ان الله مع الذين اتقوا و الذين هم محسنون؛ خدا با کسانی است که تقوای الهی پیشه کردند و کسانی که آنان محسنان هستند.(نحل، آیه 128)

همین قیومیت پاداشی است که حضرت موسی (ع) در هنگام محاصره لشکر  و دریا می فرماید: ان معی ربی سیهدین، به راستی با من است پروردگارم و به تحقیق مرا راهنمایی می کند.(شعراء، آیه 62) یا پیامبر(ص) می فرماید: لاتحزن ان الله معنا، اندوهگین مباش که خدا با ماست.(توبه، آیه 40)

نسبت علم و اخلاق و عمل

معلومات سه گانه انسان

غضب الهی در حق مجاهدان تارک میدان عمل

خدا ,معیت ,آیه ,فرماید ,ان ,الهی ,است که ,می فرماید ,که خدا ,معیت قیومی ,ان الله

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها